piątek, 26 kwietnia 2013

Rukola - samo zdrowie!

Rukola! Rukola!
Zdrowia Nam dziś doda....

Odkryłam ją dopiero dwa lata temu. Ileż lat straconych... Teraz więc nadrabiam, ile się da :)


NAZWA

rukola, czyli rokietta siewna

W INNYCH JĘZYKACH:
  • ros. руккола
  • ang. salad rocket
  • hiszp. rúcula
  • fr. roquette
  • czes. roketa setá
  • niem. Garten-Senfrauke

POCHODZENIE:

Rukola pochodzi z basenu Morza Śródziemnego, Turcji i Jordanu.

UPRAWA:

Jednoroczna roślina z pierzastymi liśćmi, lekko pieprznymi w smaku. Łatwo można wyhodować ją w domu na parapecie – po 5-6 tyg. od wysiania, jest gotowa do spożycia. Po zerwaniu liści odrasta natychmiast – cale lato możemy cieszyć się świeżą rukolą :)

WARTOŚCI ODŻYWCZE:

Zawiera dużo witaminy C i żelaza. Poprawia apetyt i trawienie.

W KUCHNI:

Ma piekący, pieprzny posmak. Najsmaczniejsze liście zbierane są przed kwitnieniem rośliny.

Można jej używać niemal do wszystkiego. Do sałatek, risotta, smażonych warzyw, zup i sosów należy ją sparzyć. Można zrobić z niej pesto. Świeże liście pasują do pizzy. Polecam na codzienne kanapki.

W starożytnym Rzymie nasionami rukoli doprawiano oliwę i afrodyzjaki :)





Tak wygląda moja rukola w 36h po wysianiu:




a tak już po ok. 72h.





Sami widzicie, że rośnie jak szalona :) W zeszłym roku wysiewałam wcześniej, ale sądzę, że w tym tempie niedługo będę się cieszyć smakiem kolejnej porcji z doniczki :D Za kilka dni pewnie już trzeba będzie ją rozsadzać. Zdam relację z frontu :)

Jeśli macie jakieś ciekawe pomysły na wykorzystanie rukoli w kuchni, dajcie znać - na pewno przetestuję :)
A księgę ziół będę regularnie uzupełniać. Jakieś zachcianki? Chętnie opiszę, co zechcecie...

O.

p.s. korzystam z książek:

1 komentarz:

  1. kusisz! a ja już mam tyle wysianych różności i nadal ciągnie mnie do innych ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...